Monday, September 24, 2012

Pelajaran 1.2. I am + article + noun


I am + article + noun.
Sebelum aku mula baik aku ajar ape kejadahnya article dengan noun tu
Article :  apabila korang merapu dalam bahasa inggeris ada tak korang sebut A, AN dan THE ? itu la article, ianya berfungsi untuk menunjukkan noun(kata nama)
Noun : kalau aku sebut kata nama tahu tak? Kalau tak payah la. Noun befungsi memberi nama kepada orang, tempat, benda, idea, perasaan,atau perbuatan. Apa-apa aje perkataan yang digunakan untuk menamakan sesuatu adalah Noun
The digunakan untuk merujuk noun yang terperinci, yang satu-satunya ada atau yang istimewa
Contoh:
I am the driver(Saya adalah satu-satunya pemandu) = dalam banyak-banyak orang kat situ ‘i am’ adalah satu-satunya orang pandai memandu atau bertanggungjawab memandu
I am the doctor(Saya adalah satu-satunya doktor)= ‘i am’ adalah satu-satunya doktor yang bertugas untuk kes atau keadaan pada masa tu
 A dan AN = digunakan untuk nouns yang membawa maksud tunggal, A dan AN sama fungsi tapi lain penggunaan
AN = digunakan untuk perkataan yang bemula dengan huruf vokal (a,e,i,o,u)
A    = digunakan untuk huruf selain huruf vokal
A dan AN merujuk kepada satu daripada benda yang sama – tidak istimewa atau terperinci
Contoh:
I am a driver(Saya  seorang pemandu) = ada pemandu-pemandu yang lain, ‘i am’ hanya salah seorang daripada mereka
I am a doctor(Saya seorang doktor) = ‘i am’ bukannya satu-satunya doktor Cuma salah seorang daripada mereka

Facebook klik sini

Email: ohinggerisku@gmail.com

untuk pelajaran pertama klik sini





No comments:

Post a Comment