Sunday, September 16, 2012

Pelajaran 1: menerangkan diri, rupa fizikal dan perasaan


berdasarkan prinsip KISS(keep it simple stu...silly) penutur bahasa inggeris level 1 cam korang hanya perlu tahu cara guna I dan am (aku plak level 97)

I = digunakan untuk merujuk diri sendiri A.K.A. saya

Am = hanya digunakan dengan I

 ”I am” boleh dipendek menjadi I’m terutamanya dalam bahasa inggeris percakapan tetapi sekiranya korang menulis surat rasmi atau karangan peperiksaan jangan buat camni

I am + adjective.= adjective atau kata sifat yang menerangkan sifat fizikal korang tapi be serious la takkan la kata sifat pun tak tau buat rugi je korang belajar bertingkat-tingkat

Contoh:

I am tall (sifat fizikal) = saya tinggi

I am American (bangsa/kewarganegaraan) = saya orang amerika

I am thin (sifat fizikal) = saya kurus

I am happy (perasaan) = saya berasa gembira

bersambung lain kali...

kalau ada apa-apa yang tak faham e-mail kan ke ohinggerisku@gmail.com

No comments:

Post a Comment